Positieve Psychologie

Oefening 1

Een kleine gedachteoefening om mee te beginnen. Pak pen en papier.

Schrijf eens op wat je allemaal vervelend vindt aan je woning. Wat is er (nog) niet goed, wat irriteert je, wat vind je niet mooi? Neem een minuut of twee de tijd om dat op te schrijven.

Schrijf nu eens op wat je allemaal leuk vindt aan je woning. Wat vind je fijn, mooi of prettig? Wat laat jou je hier thuis voelen? Neem ook weer een minuut of twee om dát op te schrijven.

Bedenk eens bij jezelf hoe je je voelde tijdens het opschrijven van wat er vervelend aan je woning is. En hoe je je voelde toen je dacht aan wat er fijn is aan je woning. Meestal voelen we ons prettiger als we zoeken naar wat we wel waarderen. Dat is hoe de modules Positieve Psychologie werken. Je gaat op zoek naar datgene wat je wél wilt, en je onderzoekt wat al wél goed gaat.   

Het is soms ook heel nuttig om te denken over wat we vervelend vinden. Daardoor leren we wat er beter kan. Angst zorgt dat we voorzichtig zijn. Boosheid zorgt dat we beter voor onszelf op kunnen komen. En verdriet laat ons zien wat we belangrijk vinden en waar we spijt van hebben. Een schuldgevoel leert ons wat we de volgende keer anders moeten doen. En ga zo maar verder. Allemaal heel nuttig dus. Maar veel mensen blijven hangen in dat soort negatieve gedachtes of gevoelens, waardoor hun kwaliteit van leven minder goed is dan deze kan zijn. Daarom is het soms goed om juist ook aandacht te geven aan de andere kant.

In de drie modules van Positieve Psychologie richten we ons juist op die andere kant. Wanneer heb je een goed gevoel? Waar word jij gelukkig van? En wanneer ben jij op je best en ga je goed om met problemen? Dat is wat je kunt oefenen in deze modules.

 

 

De eerste module die je kunt volgen heet Positieve emoties. In deze module ga je onderzoeken welke positieve emoties er allemaal zijn en hoe jij ervoor kunt zorgen dat je ze wat vaker ervaart. De module is zo opgebouwd dat je elke dag met één van de 10 wetenschappelijk onderzochte positieve emoties aan de slag gaat. Die 10 zijn een soort samenvatting – alle positieve gevoelens die je kunt ervaren zouden er in moeten zitten.

De module helpt je om specifieke positieve emoties dus vaker of sterker te ervaren. Dat is om een paar redenen nuttig. Ten eerste is het natuurlijk fijn om een positief gevoel te hebben. Ten tweede blijkt ons lichaam het beter te doen als we regelmatig positieve gevoelens ervaren. Ten derde zorgen regelmatige positieve emoties ervoor dat je meer open staat voor de wereld, nieuwe dingen kunt leren en nieuwe mensen kunt leren kennen. Je bouwt als het ware aan hulpbronnen waardoor je later, als het een keertje slecht gaat, er beter mee om kunt gaan.

Hierna vind je een kort verhaal van wat deze module jou kan opleveren. Vervolgens is er een opdracht om direct aan de slag te gaan.

 

Positieve emoties – een voorbeeld

Carolien zat er soms een beetje doorheen. Haar klachten zaten haar in de weg en ze merkte dat ze niet zo goed kon genieten van alles. Ze begon aan de module Positieve emoties.

In het begin vond ze het raar om zo te kijken naar goede gevoelens. Ze deed de oefeningen maar merkte dat het niet direct lukte om het al helemaal zo positief te voelen. Ze merkte dat na enkele dagen ze wel begon te merken dat de oefeningen leuker werden voor haar. Ze reed eens een andere weg naar haar moeder en zag toen een mooie boom in bloei staan. Ze merkte dat ze er van moest glimlachen.

Aan het eind van de module ervoer ze vaker en bewuster haar positieve emoties. Ze had ontdekt dat ze al wel vaak plezier had en dat ze ook al wel trots kon zijn op zichzelf. Ze vond het soms nog best wel moeilijk om écht nieuwsgierig te zijn, of dankbaar naar andere mensen. Ze was zich meer bewust van de kleine, grappige dingen op een gewone dag. Aan deze emoties wilde ze nog verder werken, omdat ze ontdekt had dat ze er zich best prettig bij voelde. Ze merkte dat ze beter in haar vel zat, dat haar relaties gezelliger en beter waren en ze merkte dat ze zich minder zorgen maakte over vervelende dingen.

 

 

OPDRACHT

Ga vandaag iets doen dat je leuk vindt! Dat klinkt als een makkelijke opdracht, en dat is het misschien ook wel. Kies iets om te doen waar je echt van kunt genieten – en doe dat vervolgens. Of het nou sporten, lezen, koken, met vrienden afspreken, muziek maken of luisteren, naar buiten gaan of iets anders is. Ga wat leuks doen en veel plezier!

 

Oefening 2

Hoe is je opdracht van de afgelopen keer gegaan? Wat ben je gaan doen? En was het leuk? Als het goed is, heb je nu gemerkt dat jij dus invloed kunt hebben op jouw eigen positieve gevoelens. Jij kunt (een beetje) kiezen wat je doet en dus hoe je je voelt.

De modules van Positieve Psychologie werken allemaal op deze manier. Elke dag krijg je wat nieuwe informatie én krijg je een oefening om die meteen toe te passen. Soms doe je de oefening in gedachten, dan weer op papier, soms buiten of met andere mensen.

 

 

 

De tweede module is Psychologisch Kapitaal. Psychologisch kapitaal zijn sterke, positieve eigenschappen die een mens heeft. Daardoor kun je beter omgaan met moeilijke situaties, uitdagingen of problemen. Psychologisch kapitaal kun je trainen, je kunt er dus beter in worden!

Psychologisch kapitaal bestaat uit vier eigenschappen:

·         Optimisme is het besef dat jij invloed hebt. Bijvoorbeeld als je beseft dat jij kunt kiezen op welke dag je met mensen afspreekt, zodat je een voor jou goede dag kunt kiezen. Dus niet “alles komt goed” wat soms gedachte wordt. Maar juist dat door jouw invloed het wel iets beter wordt.

·         Hoop is weten wat je wilt bereiken en hoe je dat kan laten lukken. Bijvoorbeeld dat je graag naar een verjaardag wilt gaan en dat je verschillende manieren hebt om daar te komen. Zelf reizen, openbaar vervoer of mee reizen met iemand. Juist doordat jij een idee hebt hoe je het kunt aanpakken, heb je meer vertrouwen. Dus niet alleen maar “hopen dat het goed komt” zonder iets te doen, wat soms als hopen gezien wordt.

·         Veerkracht is dat je bij tegenslag toch weer opstaat en doorgaat. Bijvoorbeeld als je een dag veel klachten hebt, en de volgende dag toch weer je gewone bezigheden gaat doen. En misschien kom je er achter wat deze keer de klachten verergerde en kun je dat volgende keer voorkomen.

·         Zelf-effectiviteit is het vertrouwen hebben dat je iets goed kunt regelen. Bijvoorbeeld dat je bij een verhuizing alles goed hebt gepland en dus het vertrouwen hebben dat het lukt.

In deze module krijg je uitleg en oefeningen om deze vier eigenschappen bij jezelf te ontdekken en te ontwikkelen. Je leert andere manieren om met obstakels om te gaan. Daardoor bereik je meer van wat je wilt. Je maakt je minder zorgen. Je zit lekkerder in je vel. En je kunt wat beter met de stress van lastige situaties omgaan.

Nu volgt er een kort verhaal van wat psychologisch kapitaal voor je kan doen. Daarna volgt er weer een opdracht om direct te oefenen.

 

Psychologisch kapitaal – een voorbeeld

Jolanda doet regelmatig klusjes in haar tuin. Door de pijnklachten is dit soms erg moeilijk voor haar om te doen. Ze is daarom begonnen aan de module psychologisch kapitaal. Ze moet er aan wennen – waarom zou ze kijken naar wat er wél goed gaat, ze wil toch van haar klachten af? Toch is ze de oefeningen blijven doen.

Vooral de oefening om met meer hoop aan activiteiten te beginnen helpt haar. Ze heeft altijd veel dingetjes die ze wilde gaan doen: onkruid wieden, water geven, boodschappen doen, koken. Maar op sommige dagen is dat erg lastig om allemaal te doen. Door de oefeningen heeft ze beter door wat écht belangrijk is om te doen. Ook heeft ze nu verschillende ideeën hoe ze dat kan bereiken. Als het nodig is, vraagt ze nu haar buurman om te helpen. Dan krijgt ze toch af wat ze wilde doen. Ze heeft nog steeds pijnklachten, maar het zit minder in de weg als ze haar dagelijkse bezigheden wil doen.

Met psychologisch kapitaal ontwikkel je je eigen landkaart. Wat helpt jou om op jouw gewenste bestemming te komen?

 

OPDRACHT

Net als in het voorbeeldverhaal ga je aan de slag met iets dat jij belangrijk vindt. Schrijf in de Dagboekfunctie of op papier steeds het antwoord op de volgende vragen.

1.       Wat vind jij belangrijk om deze week te bereiken? Wil je de keuken opruimen? Weekboodschappen doen? Op bezoek bij familie? Buiten wandelen? Een boek lezen?

2.       Kun je die taak nog “opknippen” in kleine taken? Schrijf dat dan ook op.

3.       Bedenk 1 manier hoe je die taak kunt doen. Ik ga de keuken zelf opruimen op één dag. Of ik ga zondagmiddag op de koffie bij m’n broer.

4.       Schrijf nog 1 manier op om die taak te doen. Ik ga de keuken deze week opruimen. Elke dag doe ik een keukenkastje. Of ik bel mijn broer om zondag bij mij op bezoek te komen.

5.       Bedenk nog een derde manier om de taak te doen. Schrijf nu een manier op waarbij iemand je helpt. Ik vraag mijn buurvrouw te helpen bij het opruimen van de keuken. Of ik vraag mijn zus om me op te halen met de auto zodat we samen naar onze broer kunnen gaan.

Je hebt nu 3 manieren om je doel te bereiken. Goede kans dat het dus lukt! Kies welke manier je als eerste probeert. Als het niet lukt, kun je nog een andere manier proberen.

 

Oefening 3

Hoe is de oefening van de afgelopen keer gegaan? Als het goed is krijg je er meer vertrouwen en hoop van, doordat je een “plan B” hebt. Als het niet op de ene manier lukt, kun je het nog op een andere manier proberen. Zo kun je beter bereiken wat je echt wilt bereiken.

De derde module van Positieve Psychologie is de module Geluksinterventies. Geluk is natuurlijk een belangrijk onderdeel van je kwaliteit van leven. Het voelt fijn om gelukkig te zijn. Maar het is meer dan alleen maar een fijn gevoel. Net als met positieve emoties is je gelukkig voelen gezond. Gelukkige mensen hebben een beter immuunsysteem, ze worden iets minder snel ziek. Ze herstellen vaak wat beter van de gevolgen van stress. En als je gelukkig bent, is de kans wat groter dat je ook meer succes hebt in je werk, in relaties of in andere dingen. Vergelijk het maar met een basketballer. Hoe langer die is, hoe groter de kans is dat hij raak schiet. Als je gelukkig bent, heb je ook een iets grotere kans dat dingen lukken. Een kleine basketballer kan ook prima raak schieten, maar het is soms iets moeilijker.

Het verschil met positieve emoties is als volgt. Emoties zijn een gevoel dat je nu hebt, net als dat je het koud kunt hebben, of dat je honger kunt hebben, of dat je moet lachen om een grap of dat je het lief vindt dat iemand koffie voor je haalt. Je gelukkig voelen is iets dat langer duurt. Je voelt je gelukkig met je woning, je baan, je familie of dat alles bij elkaar. Net als jezelf zien als een vriendelijk persoon. Als je één keer iemand niet helpt, ben je niet direct onvriendelijk. Gelukkig zijn zegt iets over hoe jij je over het algemeen voelt, bijvoorbeeld de afgelopen maanden. Als je vaker positieve emoties ervaart, word je vaak ook gelukkiger. En omgekeerd, als je je gelukkiger voelt, ervaar je waarschijnlijk ook meer positieve emoties. Het zijn twee verschillende manieren om te werken aan jezelf lekkerder in je vel voelen zitten.

In de module geluksinterventies ga je verschillende wetenschappelijk bewezen oefeningen uitproberen om je geluk te vergroten. Zo’n oefening één dag doen, heeft niet heel veel effect. Zie de module als een kennismaking met allerlei verschillende oefeningen. Als je jouw favoriet hebt gevonden, kun je die vervolgens vaker gaan doen. Zet die in je agenda, of doe die oefening elke avond voor het slapen gaan.

Als je de module hebt afgerond, kun je zelf kiezen welke oefening voor jou het beste werkt. Daarmee kun jij dus iets doen om je eigen geluksgevoel te vergroten. Hopelijk ben je ook al iets gelukkiger geworden van alle oefeningen.

 

 

OPDRACHT

De opdracht om kennis te maken met de module geluksinterventies is als volgt:

Hou minstens één week een positief dagboek bij. Zorg dat je een schriftje, boekje of notitieblok hebt waar je in kunt schrijven, of maak gebruik van het Dagboek in de App. Kies een vast moment waarop je elke dag gaat schrijven, bijvoorbeeld voor het tandenpoetsen of als je ontbijt. Leg het boekje en een pen klaar op die plek zodat je het niet vergeet. Of zet een wekker in je telefoon of tablet zodat je het in de dagboekfunctie kunt schrijven.

Schrijf elke dag drie positieve dingen op die je die dag of de vorige dag zijn overkomen. Dat kunnen grote en kleine dingen zijn. Schrijf bij elk punt op waarom dat jou is overkomen. Wat heb jij gedaan of waaraan heb jij dat te danken? Als iets vaker gebeurt, kun je het vaker opschrijven.

Voorbeeld:

1.       Vandaag was het erg mooi weer. Ik heb ervoor gekozen om op het balkon te zitten, zodat ik ook echt van het mooie weer kon genieten.

2.       Vandaag heb ik gezellig met m’n buurvrouw koffie gedronken en bijgepraat. Ik had gevraagd hoe het met haar ging, en daardoor raakten we aan de praat.

3.       Afgelopen nacht heb ik goed geslapen. Ik was op tijd naar bed gegaan en had voor het slapen gaan alleen nog wat gelezen, niet tv gekeken.

 

Houd het dagboek een week bij. Veel mensen geven aan dat ze meer gaan letten op wat er wel goed gaat. Ook genieten mensen vaak meer van die positieve dingen en krijgen ze wat meer zelfvertrouwen. Kijk of je misschien ook iets kunt leren: van welke dingen word jij gelukkig en hoe krijg jij dat voor elkaar? Succes!

 

Dit was de kennismaking met de drie modules van Positieve Psychologie. Nog een kort overzicht zodat je weet wat je kunt doen en wat je daaraan hebt.

Module Positieve emoties

Positieve emoties zijn alle fijne gevoelens die je kunt hebben, zoals plezier, tevredenheid en bewondering. Door meer positieve emoties te ervaren geniet je natuurlijk meer van het leven, maar het zorgt er ook voor dat je open staat voor nieuwe ervaringen en dat je lichaam uitrust. Daardoor ben je ook beter in staat om nieuwe dingen te leren of op andere manieren iets te doen.

In deze module ga je die positieve emoties onderzoeken en uitproberen. Ervaar jij de 10 verschillende positieve emoties? En hoe kun je zorgen dat je ze vaker ervaart? Je gaat oefeningen doen om die emoties op te zoeken.

Deze module is vooral nuttig als je allerlei verschillende positieve gevoelens wilt uitproberen. Misschien kom je er achter dat je sommige fijne gevoelens al vaak hebt. Of juist nog wat meer zou willen. Daarmee kun je aan de slag om steeds in het moment zelf die emoties vaker te ervaren.

 

Module Psychologisch Kapitaal

Psychologisch kapitaal zijn goede eigenschappen waardoor je beter met uitdagingen, obstakels en onbekende situaties om kunt gaan. Daardoor bereik je meer en voel je minder stress en meer tevredenheid.

In deze module oefen je met die positieve eigenschappen. Je leert op een andere manier te kijken naar moeilijke situaties. Je gaat kijken wanneer het je wel lukt. En je gaat die eigenschappen toepassen.

Deze module is vooral nuttig als je wat beter om wilt gaan met dingen die niet lukken, of als je meer uit jezelf wilt halen.

 

Module Geluksinterventies

Geluk, of welbevinden, is het bredere gevoel van dat het goed is. Positieve emoties zijn meer een momentopname, maar je gelukkig voelen is juist wat je voelt over een langere termijn. Geluk wordt vaak gezien als zowel plezier in het hier en nu, én als tevredenheid, het gevoel dat je leven zin heeft.

In deze module ga je verschillende bewezen oefeningen doen die het geluk van mensen kunnen vergroten. Je leert veel verschillende oefeningen, zodat je kunt uitproberen welke voor jou goed werken.

Deze module is vooral nuttig als je over het geheel genomen je wat gelukkiger wilt voelen. Als je wat meer tevreden wilt zijn met wat je hebt of met wat er wel lukt. Of als je wat meer dat gevoel van het halfvolle glas wilt hebben, in plaats van het halflege glas.

 

Hopelijk tot ziens in één van deze modules!

Lettergrootte

A- A A+
Copyright (c) Holleman Computers 2017. All rights reserved.
Designed by olwebdesign.com