Mindfulness

OEFENING 1

Welkom bij de introductiemodule over mindfulness! Wil je weten wat mindfulness is?

Ben je benieuwd om te ontdekken wat je aan mindfulness kunt hebben?

Wil je weten of dit het goede moment is om er mee te beginnen?

Op die vragen geeft deze module je antwoord, en je kunt ook gelijk enkele oefeningen ervaren, zodat je goed kunt afwegen of mindfulness, nu, iets voor jou is.

Ik ben Hende Bauer, je trainer, en ik geef je de belangrijkste oefeningen, deel interessante weetjes en geef je tips, zodat je een goede start kunt maken.

Veel plezier de komende dagen!

Is mindfulness iets voor je?

Herken je je in een van de volgende punten?

1. Betrap je jezelf er wel eens op dat je dingen die gebeurd zijn zit te herkauwen?

2. Merk je dat vervelende gevoelens, ongemakken, pijn, frustraties je zo in beslag nemen dat je de prettige dingen niet voldoende aandacht kunt geven?

3. Betrap je jezelf erop dat je vaak bezig bent met de dingen die er morgen gaan gebeuren?

4. Heb je soms het idee dat je geleefd wordt?

5. Merk je dat mooie dingen in het leven ongemerkt of te snel voorbijgaan en dat je er niet voldoende bij stil hebt gestaan?

6. Valt het je op dat er vaak iets is waardoor het leven net niet prettig is? Pijn, frustraties, terugkerende ergernissen, ongemakken, emoties, tijdgebrek, die je afhouden van genieten?

7. Heb je het idee dat de tijd te snel voorbijgaat en dat je het gevoel hebt dat je iets mist?

8. Merk je dat je je in je werk door bureaucratie, werkdruk, productienormen opgejaagd voelt en dat je als het ware steeds in de startblokken staat?

9. Betrap je jezelf er op dat je regelmatig somber voelt?

10. Pieker je vaker dan je nodig vindt?

11. Is je basishouding er soms een van: als dit maar eerst voorbij is.... misschien ga ik me dan beter voelen – en daarin ben je als het ware steeds bezig met ‘vooruit spoelen’ naar de toekomst?

12. Als dit maar even eerst gedaan is?

13. Gaat je aandacht meer uit naar wat er niet goed is in je leven, naar klachten, dan naar wat er wel goed is?

Herken je jezelf in een of meer van de genoemde punten?

Dan is mindfulness waarschijnlijk heel nuttig voor je! Lees verder in ...... om te zien wat het is, en wat het inhoudt! Veel lees- en kijkplezier!



Als jij ten volle wilt leven, heb je waarschijnlijk al gemerkt hoe lastig dat in de praktijk kan zijn. Het is soms moeilijk om de veelheid aan indrukken in je leven los te laten, om vervelende gebeurtenissen achter je te laten, je te hervinden en opnieuw gefocust en opgeruimd met je leven verder te gaan. Pijn, lichamelijke klachten, emoties en stress blijven ons bezig houden en vragen meer aandacht dan we willen. Het kan soms moeilijk zijn om energie op te laden, je echt te ontspannen, het leven te accepteren zoals het is. Soms heb je moeite oprecht aandacht op te brengen voor wat werkelijk belangrijk is, en voor mensen die voor jou belangrijk zijn.

Dit allemaal kun je leren door je aandacht te trainen – en dat is waar het bij mindfulness om draait.

In deze introductie bij de mindfulnesstraining leer je meer over wat aandacht/mindfulness is, en leer je enkele stappen te zetten die je nu meteen kan gaan toepassen om open, met meer aandacht, en meer ontspannen te leven.

Wat is mindfulness?

Om vol in het leven te staan moet je ‘erbij zijn’. Hoe vaak ben je in feite niet afwezig? Misschien sta je onder de douche al te bedenken welke kleren je aan gaat trekken, denk je tijdens het aankleden over het ontbijt na, en denk je tijdens het ontbijt al over je werk. Misschien vraagt je lijf om aandacht en hoewel je je daartegen verzet, kun je niet daar zijn waar je echt wilt zijn. Intussen mis je de volheid van de hele ervaring: bij het douchen de geur van zeep, de temperatuur van het water, het gevoel van water over je lichaam; bij het eten de smaak van je voedsel; de blik van je partner of je kind. Onze geest heeft echter de neiging in gedachten weg te gaan uit het nu: als je wilt leren meer in je leven aanwezig te zijn, er meer ‘bij’ te zijn, dan zul je de geest – geduldig en vriendelijk – moeten trainen.

Wat heb je aan mindfulness?

Mindfulness heeft veel goeds te bieden.

In eerste instantie train je je aandacht en je concentratievermogen, en vergroot je je bewustzijn van wat er in je omgaat, en daarna leer je dat ook weer los te laten.

Daardoor leer je om spanning beter op te merken en kun je die daardoor makkelijker en eerder loslaten.

Je kunt meer ontspannen omgaan met pijn en lichamelijke ongemakken.

Je kunt vervelende gevoelens makkelijker kunnen loslaten.

Door groter bewustzijn, sneller opmerken wat er in je omgaat, kun je je automatische reactiepatronen leren ombuigen.

Je kunt gemakkelijker accepteren wat je niet kunt veranderen.

Je gaat meer in het nu leven.

Je bent minder bezig zijn met nadenken over het verleden en piekeren over de toekomst.

Je wordt geleidelijk vriendelijker en milder voor jezelf (en anderen).

Je kunt je bewuster opstellen, en opener met nieuwe situaties omgaan.

Je leert beter genieten.

Om over na te denken: Mindfulness nu of toch nog even wachten?

Soms ben je nog niet klaar om te beginnen met mindfulness. Als je op dit moment middenin in een depressie zit, als je gevoelig bent voor psychoses, als je je heel kwetsbaar voelt, dan kun je beter niet aan een mindfulnessprogramma beginnen. Als je in een dergelijke situatie zit en je toch de indruk hebt dat mindfulness je zou kunnen helpen, doe het dan onder persoonlijke begeleiding en niet via dit programma. Overleg bij twijfel altijd eerst met een goede mindfulnesstrainer, of met je huisarts.



Mensen reizen om zich te verwonderen over de hoogte van bergen, de grote golven van zeeën, het weidse kompas van de oceaan, over het cirkelen van de sterren – en ze gaan aan zichzelf voorbij zonder verbazing.

Sint Augustinus, Kerkvader





OEFENING 2

Reflectiemoment bij de oefening

Wat viel je op bij deze oefening?
Wat heb je zoal gehoord aan geluiden? Hoe klonken ze?

Was je je bewust van de geluiden – zoals ze klonken – of was je je vooral bewust van ‘wat’ je hoorde (hoorde je een ‘merel’ of hoorde je de klank van het zingen?

Waar ging je aandacht heen?

Zijn er gedachten geweest/gevoelens/ervaringen in je lijf? Zo ja, welke? .........

Kwamen er gedachten in je op over wat je vond van de oefening en hoe het ging?

Hoe voel je je nu, na het doen van deze oefening?

Citaat

De werkelijke reis van ontdekking bestaat

niet in het zoeken van nieuwe landschappen,

maar in het hebben van nieuwe ogen

Marcel Proust





OEFENING 3

Hoe train je je aandacht?

Het beoefenen van mindfulness of aandacht bestaat uit het oefenen van het richten van de aandacht, in het hier en nu, bewust, in een open, milde, niet-oordelende houding. De instructies zijn simpel: richt je aandacht op een punt en houd je aandacht in het hier en nu bij dat punt. Merk je dat je aandacht is afgedwaald (en dat gebeurt meestal vrij snel en zal blijven gebeuren), dan breng je je aandacht - mild - weer terug naar het focus. De oefening bestaat uit focussen, afdwalen en opnieuw focussen. Dat is alles.

De instructie is simpel: focus, blijf erbij, en breng de aandacht steeds terug. In de praktijk loop je hierbij toch tegen allerlei dingen aan. Je wordt afgeleid door lawaai; je krijgt pijn of je moet hoesten; je realiseert je opeens iets dat je nog moet doen.

Afdwalen is een deel van de oefening. Merk het op en breng de aandacht terug naar de focus. Afdwalen hoort erbij, het gaat erom het te leren opmerken en de aandacht terug naar het moment en het focus te leiden.





Bij de handscan

Wat viel je op bij deze oefening?
Waar ging je aandacht heen?
Wat heb je gevoeld?

In hoeverre waren de gevoelens ‘handvormig’ of misschien juist helemaal niet?

Merkte je verschil tussen denken aan/over je handen, en de rechtstreekse waarneming, het gevoel?

Had je een beeld van je handen tijdens de oefening, of was je meer gefocust op het gevoel?

Bereid je voor op het zelf ontwikkelen van mindfulness

Mindfulness heeft veel te bieden, en je kunt het helemaal zelf en op eigen kracht doen. Hierbij is de kern wel, oefenen en herhalen, jezelf geleidelijk trainen.

Wat heb je hiervoor nodig? Check de volgende punten en maak alvast een plan:

- Een plek waar je ongestoord kunt oefenen. Bij voorkeur een plek waar je zowel kunt liggen als zitten, een beetje rustig, aangenaam.

- Een mogelijkheid om audiobestanden af te luisteren. Bijvoorbeeld door een computer of laptop met internet, een cd-speler met een cd, of een telefoon of mp3-speler waar je de bestanden op zet.

- Een stevige mat of matras om op te liggen en een stoel of kruk om rechtop op te kunnen zitten. Eventueel een plaid of deken.

- Voldoende tijd. Goede momenten zijn: aan het begin van de dag na het wakker worden, aan het eind van de dag voor het slapen gaan. Ook halverwege de dag, of voor een maaltijd, kunnen prettig zijn. Welke tijd lijkt je het meest geschikt, passend in jouw leven?

Maak je eigen plan, je sleutel tot succes!

De opzet van de 1e module

Je krijgt elke dag een oefening, in audiovorm, die je kunt afluisteren en meteen kunt meedoen. Daarnaast krijg je elke dag

- verdere uitleg, korte blokjes theorie

- een citaat of een verhaal ter inspiratie

- een kort videofilmpje, of

- een hint om iets uit te proberen in je dagelijks leven.

Als je per dag ongeveer 15 a 20 minuten besteedt aan het afluisteren en lezen van de stof, dan

- weet je wat mindfulness is,

- ken je een aantal van de belangrijkste oefeningen,

- heb je mindfulness al een plek gegeven in je leven,

- heb je een goede basis om zelf mee verder te gaan.

Citaat

De beste tijd om een boom te planten is twintig jaar geleden, de één na beste tijd is nu

Een oud Chinees gezegde





In de mindfulnesstraining reiken we je een aantal hulpmiddelen aan die je kunnen helpen bij het ontwikkelen van aandacht, bewustzijn, openheid, vriendelijkheid voor jezelf, acceptatie. Het gaat over manieren om je aandacht meer in het nu te brengen, meer bewust aanwezig te zijn bij de belangrijke momenten in je leven. De oefeningen hebben als effect dat je mooie ervaringen beter tot je door laat dringen, dat je pijnlijke ervaringen beter en rustiger kunt verdragen, en dat je moeilijke situaties beter kunt hanteren.

Hiermee krijg je de bouwstenen voor een rijker, opener en meer ontspannen leven. Veel lees- en oefenplezier, en we zijn benieuwd naar je ervaringen!

Lettergrootte

A- A A+
Copyright (c) Holleman Computers 2017. All rights reserved.
Designed by olwebdesign.com