Mentale conditie

INTRODUCTIEMODULE:

In deze korte introductiemodule laat ik je kennis maken met de inhoud van de langere modules die hierna volgen. Deze modules zijn allemaal bedoeld om je mentale conditie te trainen. We weten allemaal waar we het over hebben als we het hebben over lichamelijke conditie. Die verbeter je door veel spieroefeningen te doen waardoor je daarna makkelijker, sneller en langer kunt bewegen op de manier die jij wilt. Door gedachten en gedrags-oefeningen te doen kan je ook je mentale conditie opbouwen. Door te trainen hoe je in lastige situaties kan reageren, en daarmee je mentale conditie te vergroten, ervaar je minder stress, pieker je minder, heb je meer energie over voor leuke dingen en vergroot je zelfvertrouwen.

In de sectie mentale conditie kun je nu kennismaken met de module ‘Omgaan met negatieve gedachten’, de module ‘Activiteiten doseren’ en de module ‘Omgaan met moeilijke situaties’. Ik hoop dat je ervoor kiest om na deze introductiemodule verder te gaan met de langere modules.

Omgaan met negatieve gedachten

Welkom!
Vandaag wil ik je laten kennismaken met de module “omgaan met negatieve gedachten”, een onderdeel van je mentale conditie. Daarvoor wil ik graag starten met een oefening. Klik naar de volgende pagina en luister naar het fragment.

Ga gemakkelijk staan, zitten of liggen. Doe je ogen dicht en stel je voor dat je op een zaterdag door de winkelstraat loopt. Je hebt net wat boodschappen gedaan en je loopt een zijstraat in. Aan de overkant van de straat zie je een bekende lopen. Je kijkt op en zwaait. De persoon loopt door en zwaait niet terug. Wat is nu je gedachte?


Open je ogen en ga verder.

Wat waren je gedachten? Er kunnen verschillende gedachten in je opkomen. Sommige mensen denken gelijk: “Hij wil me niet zien”, “Stik er maar in”, “Hij heeft me vast niet gezien”, of “Heb ik iets verkeerd gedaan?” Geen van deze gedachten zijn fout. Het zijn namelijk de gedachten die in je opkomen, en daarmee zijn ze oké. Maar je weet niet of de gedachten kloppen. Je weet namelijk niet zeker wat er precies aan de hand is.

Je kunt je misschien voorstellen dat je gevoel anders is bij de verschillende gedachten. Je word boos of verdrietig als je denkt dat iemand je expres negeert. En je voelt je neutraal als je zou denken: “hij heeft me vast niet gezien”.

Sommige mensen gaan vaak van het meest negatieve uit. Daarmee voelen zij zich ook vaker onzeker, verdrietig of boos. Aangezien we meestal niet weten wat een ander denkt of waarom iemand iets doet, kan het handig zijn je te realiseren dat onze gedachten geen feiten zijn. We weten niet of iets waar is. Vroeger dachten de mensen dat de aarde plat was, maar dit blijkt toch niet waar te zijn. Ook al waren ze er heel sterk van overtuigd, hun gedachte was geen feit.

Heb jij het idee dat je vaker negatief denkt dan je achteraf nodig vindt? En dat je je daardoor minder prettig voelt dan je zou willen? Dan is deze module ‘Omgaan met negatieve gedachten’ misschien iets voor jou! We gaan in deze module onze negatieve gedachten opzoeken en onderzoeken of zij realistisch zijn. In sommige gevallen zullen we ze vervangen door andere gedachten of gaan we leren beter om te gaan met de gedachten die er nu zijn. Probeer vandaag eens jezelf extra bewust te zijn van negatieve gedachten die automatisch bij je opkomen. Doe dit op een moment dat je je niet lekker in je vel voelt zitten stil te staan bij wat voor gedachten er in de afgelopen 5 minuten waren. Het kan helpen dit voor jezelf op te schrijven in je dagboek.

Activiteiten doseren

Welkom!
Vandaag wil ik je laten kennismaken met een ander onderdeel van je mentale conditie. Juist het afstemmen en doseren van je lichamelijke conditie zorgt ervoor dat je beter gebruik kan maken van jouw energie. Mensen met beperkte energie gaan vaak verder door dan goed voor ze zou zijn. Het zijn vaak doorzetters die ondanks de pijn of vermoeidheid die ze hebben toch nog zo veel mogelijk dingen proberen te doen. Op de dagen dat de pijn of vermoeidheid iets minder is, proberen ze meer te doen dan op de andere dagen. Ze hebben voor hun gevoel toch al weinig mogelijkheden, dus als het wat beter gaat dan willen ze dat ook benutten. Er zit dan een piek in de activiteiten. Vaak betalen ze hier de volgende dag de prijs voor. De energie is opgebruikt. Na een goede dag komt dan onvermijdelijk een aantal slechte dagen.

Herken jij je hierin? Heb je het gevoel dat je soms zo veel doet dat je je daarmee overbelast?

In de Module “activiteiten doseren” gaan we in stappen aan de slag met het doseren van activiteiten. Door je meer bewust te zijn van hoeveel je wilt en hoeveel je kunt lukt het makkelijker om keuzes te maken die voor jou optimaal zijn. Hierin wordt rekening gehouden met de balans tussen plezier en zingeving. Ook speelt de sociale omgeving een belangrijke rol. De volgende stappen worden genomen:

´ Bewust worden van de hoeveelheid activiteiten die je kunt en wilt doen.

´ Bewust worden van de piek in jouw belasting en het effect daarvan.

´ Je gaat jouw basisschema bepalen.

´ Je gaat dit basisschema gebruiken en vervolgens activiteiten invoegen.

´ Je maakt kennis met manieren om de dosering van jouw activiteiten bespreekbaar te maken met je naasten.

Om alvast kennis te maken met de oefening wil ik je vragen naar de dag van gisteren te kijken. Deel je dag in drie dagdelen in: ochtend, middag en avond. Schrijf in je dagboek op wat je in die dagdelen gedaan hebt. Geef voor elk dagdeel ook aan hoe energiek je je voelde (op een schaal van 0 tot 10) op het begin van dat dagdeel en op het einde.

Heb jij zicht op welke activiteiten jou energie geven? Heb jij het gevoel dat je vaak te veel dingen tegelijkertijd wilt? Kun je je er maar moeilijk bij neerleggen dat je dingen vroeger kon maar nu niet meer? Misschien is de module “activiteiten doseren” dan wel iets voor jou!

Omgaan met moeilijke situaties

Welkom!
Iedereen komt lastige situaties tegen. Hoe we met deze lastige situaties omgaan bepaalt de uitkomst en hoe we ons daarna voelen. We hebben een bepaalde manier hoe we normaal gesproken met moeilijkheden omgaan. Je kunt zeggen dat dat je voorkeursreactie is. Er zijn 7 verschillende soorten reacties, die alle hun voordelen en hun nadelen hebben. Er is dus niet per se een standaard goede manier om met lastige situaties om te gaan, en ook geen manier die altijd werkt.
Wanneer mensen tegen lastige situaties aanlopen zetten zij vaak hun voorkeursreactie in. Wanneer deze reactie niet het gewenste effect heeft, proberen veel mensen dezelfde soort reactie nog een keer. Het is moeilijk om je reactie te veranderen. Helaas geldt het motto:

‘Als je blijft doen wat je altijd al deed zul je blijven krijgen wat je altijd al kreeg’

Daarom gaan we in deze module op zoek naar wat die 7 soorten van reacties zijn. We zullen voor alle 7 reacties één of twee oefeningen doen. Zo kun je uitproberen of een andere manier van reageren voor jou zou kunnen werken en als dat lukt, word je flexibeler in het kiezen van je reactie.

Er zijn 7 soorten manieren om met lastige situaties om te gaan.

Lees de onderstaande reacties door en bedenk wat jouw voorkeursreactie is. Het kan helpen als je terugdenkt aan een lastige situatie van de afgelopen week. Hoe ging jij hiermee om?

1. Actief aanpakken: ik heb het probleem onderzocht en opgelost.

2. Sociale steun zoeken: ik heb troost en begrip gezocht bij anderen en samen met een ander het probleem opgelost.

3. Vermijden: ik heb me niet in het probleem verdiept, daardoor voelde het probleem niet zo erg.

4. Palliatieve reactie: ik heb me vooral met andere dingen bezig gehouden.

5. Depressief reactiepatroon: ik heb heel veel liggen piekeren, ik was steeds op zoek naar een betere oplossing of naar wat ik fout had gedaan.

6. Expressie van emoties: ik voelde me erg emotioneel. Ik uitte mijn frustratie en spanning door boos te worden of te huilen.

Geruststellende gedachten en wensdenken: ik hield me voor dat het probleem vanzelf wel goed zou komen of dat anderen het nog veel zwaarder hebben dan ik.

Herkende jij een soort reactie die je vaak gebruikt? Heeft jouw voorkeursreactie niet altijd de gewenste uitkomst? Vind je het de moeite waard om de andere soorten ook eens uit te proberen? Misschien is de module “omgaan met lastige situaties” dan wel iets voor jou!

Lettergrootte

A- A A+
Copyright (c) Holleman Computers 2017. All rights reserved.
Designed by olwebdesign.com